政大機構典藏-National Chengchi University Institutional Repository(NCCUR):Item 140.119/121049
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140892 (78%)
Visitors : 46217057      Online Users : 890
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/121049


    Title: 傳統產業企業轉型與升級策略之研究:以欣億螺絲企業為例
    The Transformation and Upgrading Strategy of A Traditional Industry Corporation: A Case Study of SY Company
    Authors: 林秀員
    Lin, Hsiu-Yuan
    Contributors: 黃國峯
    Huang, Kuo-Feng
    林秀員
    Lin, Hsiu-Yuan
    Keywords: 企業轉型
    商業模式
    核心能力
    跨界合作
    Date: 2018
    Issue Date: 2018-11-23 15:49:39 (UTC+8)
    Abstract: 機械為工業之母,而螺絲這個必要的零件在工業發展的過程扮演著不可或缺的角色,伴隨著工業的發展歷程,螺絲在其中扮演的角色也會隨之改變。即使現在台灣電子產業蓬勃發展,對螺絲的需求並不比工業需求來的少,只是對螺絲的精密程度要求更勝以往,螺絲廠商必須思考如何因應大環境的改變來調整自己的策略,透過產業升級來回應時代的需求。

    傳統的螺絲供應商大都是以接單生產的方式經營市場,但各自有不同的經營模式,有的走規模經濟,滿足大量訂單需求,有的走利基市場,在特定的應用領域中提供特製螺絲,服務特定需求客戶。不管是透過何種經營模式,廠商必須依據本身的競爭能耐,不斷增進廠商的競爭優勢。

    對於中小型螺絲廠商,必須找到升級的方法來因應大環境的變遷與業內的高度競爭。本研究採用個案研究方法,探討中小企業升級議題,希望找出因應之道,創造企業可持續的競爭優勢。為了聚焦研究,本研究將以以下三點為研究範疇:

    1.商業模式之選擇,企業如何找到不同階段的發展定位,累積營運實力,創造企業發展的契機。
    2.核心能力如何延伸,透過能力的延伸來建造競爭優勢。
    3.如何跨界合作,共創雙贏。

    研究發現,中小企業轉型需要考慮其目標、環境及條件等三大前提,在前提下進行企業的發展定位,再輔以策略作為與組織的調整來達到符合策略目的。核心能力的延伸需考量企業轉型策略,以Ansoff matrix 作為轉型時之參考,無論是新產品往新市場的拓展或是新產品往舊市場的延伸,都可以策略制定時的參考方向。如在第一次轉型時因為條件前提的製造與設計能力受到客戶的認同,此時直接提供最終客戶大量或客製化服務,產品及服務提供無虞,並可以掌握市場趨勢與客戶要求。第二次轉型提供整合配套服務,也是在既有的客戶基礎下,配合專業的緊固件整合專業知識及完備進料檢驗,讓客戶在品質上安心,將原本免費提供的服務轉型升級成收費服務,增加公司營收。跨界合作先求利他,透過利他建立良好的合作基礎,再依據企業本身的能力與資源與跨界合作對象進行深度合作,發揮彼此強項,形成強強聯手共同創造營收,達到雙贏的目的。例如運用多年來在精密螺絲的多領域應用與客製化經驗與能力,配合未來產業發展趨勢如醫療產品與機器人等都需要用到機密螺絲,在善用人脈與技術資源,讓跨界合作的基礎更加穩固,在此穩定的基礎下進行新市場的開拓,為企業轉型帶來新契機,創造企業成長動能。
    Reference: 中文參考文獻
    (一) 書籍
    司徒達賢(1999)。策略管理(第二版)。台北:遠流出版事業股份有限公司。
    吳思華(2000)。策略九說(第三版)。台北:城邦文化事業股份有限公司。
    潘淑滿(2003)。質性研究:理論與應用(第初版)。台北:心理出版社股份有限公司。
    蕭瑞麟(2007)。不用數字的研究:鍛鍊深度思考力的質性研究(第二版)。台北:台灣培生教育出版股份有限公司。

    (二) 網際網路
    台灣螺絲工業同業公會http://www.fasteners.org.tw/Default.aspx?tabindex=3&tabid=1
    經濟部中小企業處https://www.moeasmea.gov.tw/ct.asp?xItem=672&ctNode=214

    英文參考文獻
    (一) Journals
    Ansoff, H. I. 1975. Managing strategic surprise by response to weak signals. California management review, 18(2): 21-33.
    Barney, J. 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1): 99-120.
    Grant, R. M. 1997. The knowledge-based view of the firm: implications for management practice. Long range planning, 30(3): 450-454.
    Porter, M. E. 1979. How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review, 57(2): 137-145.
    Scott, S., & Venkataraman, S. 2000. The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management. The Academy of Management Review, 25(1): 217-226.
    Wernerfelt, B. 1984. A resource‐based view of the firm. Strategic management journal, 5(2): 171-180.
    Description: 碩士
    國立政治大學
    經營管理碩士學程(EMBA)
    106932402
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#G0106932402
    Data Type: thesis
    DOI: 10.6814/THE.NCCU.EMBA.102.2018.F08
    Appears in Collections:[Executive Master of Business Administration] Theses

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.



    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback