English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109948/140897 (78%)
Visitors : 46080868      Online Users : 1144
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/12507


    Title: Taiwan`s Approach to WTO
    Other Titles: 台灣的WTO策略
    Authors: 楊光華
    Yang, Connie Guang-Hwa
    Date: 2005
    Issue Date: 2008-12-03 13:55:01 (UTC+8)
    Abstract: 台灣獲得WTO會籍迄今已近兩年。現在是個評估台灣執行入會承諾的好時機。此外,最近 WTO的發展和區域整合的全球趨勢也為本文提供一些值得思考的重要變數,這些變數包括二○○三年坎昆部長級會議挫敗後WTO體系所面臨的挑戰以及台灣因週遭經濟體形成數個整合的協定而感受到被冷落。本文首先回顧台灣在WTO入會過程所做的努力,進而討論台灣成為WTO會員國後對WTO活動所爭取的策略,終而建議台灣應如何因應坎昆會議失敗後的挑戰。A.避免在區域整合潮流中被邊緣化儘管台灣力圖與他國簽訂FTA,但是台灣迄今僅在二○○三年八月完成與其少數僅存卻離台灣遙遠的友邦巴拿馬的FTA協商。此一突破並不意味著台灣能繼續尋求這類雙邊機制來確保其貿易利益。事實上,台灣致力於簽署FTA並非始於近期,可追溯到西雅圖部長級會議。然而,在過去數年,台灣所積極接近的經濟體如美、日、韓都對台灣的FTA協商建議反應冷淡。中共已警告WTO成員勿與台灣進行WTO協商。北京宣稱台灣是以個別關稅領域入會,因此無權與國家進行任何形式的FTA,因為GATT第二十四條規定WTO成員國才能簽訂FTA。儘管中共所提的公開理由荒謬,但是中共所傳遞出的訊息極為明白,對那些有意與台灣簽訂FTA的經濟體感受到莫名的壓力。在這種情況下,除非台灣能更加努力否則只有那些官方承認台灣的國家才會有意與台灣談FTA。結果並無助於經濟利益,因為台灣的所有邦交國皆非台灣的主要貿易夥伴。
    Relation: WTO研究, 1, 23-60
    Data Type: article
    Appears in Collections:[國際經營與貿易學系 ] 期刊論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    26-30.pdf1024KbAdobe PDF21065View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback