English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 11 |  Items with full text/Total items : 88866/118573 (75%)
Visitors : 23567923      Online Users : 128
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    政大機構典藏 > 傳播學院 > 新聞學系 > 期刊論文 >  Item 140.119/28246
    Please use this identifier to cite or link to this item: http://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/28246


    Title: 公共性的詭譎:比較英德法義台的公共電視爭議
    Authors: 馮建三
    Keywords: 公共電視;社會運動;政治活躍份子;知識份子;報紙論壇;憲政法庭;政黨;台灣;英國;西德;法國;義大利
    public television;social campaign;intellectual;political activist;newspaper forum;constitution court;political party;the UK;Germany;France;Italy;Taiwan
    Date: 1999-06
    Issue Date: 2009-01-20 15:11:43 (UTC+8)
    Abstract: 台灣的公共電視之政黨與社會爭議,必然與國際廣電勢力的對抗產生關聯,作者因此檢視英德法義的情況,強調爭議過程的黨政及政治活躍份子之互動,而非其所遭遇的結構限制。以上四個國家的政黨對於公共電視,雖有相對固定的主張,但仍有相當餘裕,可以作為社運團體的遊說空間。與此對照,由於台灣的電視資源分配不合理的程度更高,賦予其遊說者的空間亦更大,但台灣這類團體起步較晚,經驗缺乏與規模較小,因此也就無法善用台灣的這個特珠情境。本文以公共電視民間籌備會在1993-94年間的遊說活動為例,具體地就此記錄與分析,作者並反省近年來不滿電視聲浪的上場,是否可能是新的契機,能夠提供未來台灣電視改造運動以新的動力。
    Political and social contest over public television in Taiwan should not be evaluated independently from forces strugggling for more just broadcasting order in other countries. The author therefore studies the UK, West Germany, France and Italy to shed light on Taiwan's case, in which process, more emphases are put on how political parties interact with social activists than on structural forces limiting effectiveness of their effort. In comparison with more established party politics of above-mentioned countries, Taiwan's weaker party identites and less legitimate distribution of broadcasting resources do provide more spaces for TV reform movement, though such an advantage may well be offset by Taiwan's inexperienced and smaller campaign group. Operations of Civilian Campaign Group for Public Televison between 1993 and 1994 is analysed to illustrate this observation. In concision, this paper reflects if discontents with TV rising again in late 1990s could supply fresh impetus for future movement aiming at reforming Taiwan's television structure.
    Relation: 台灣社會研究季刊, 34, 85-135
    Data Type: article
    Appears in Collections:[新聞學系] 期刊論文

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    133-185-a.pdf2570KbAdobe PDF830View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback