English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109948/140897 (78%)
Visitors : 46097873      Online Users : 867
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/37395


    Title: 電玩遊戲熱衷者的行動意義──以家用主機遊戲的玩家為研究
    Authors: 黃建文
    Huang, Chien Wen
    Contributors: 林顯宗
    黃建文
    Huang, Chien Wen
    Keywords: 電玩
    熱衷者
    行動意義
    慾望壓抑
    video game
    mania
    meaning of action
    depressed desire
    Date: 2007
    Issue Date: 2009-09-19 13:33:43 (UTC+8)
    Abstract: 本研究所針對的並非是家用電玩的內容本身,而針對的是那些家用電玩的熱衷者如何進行打電玩這樣一種行動。因此本研究試圖就打電動此行動本身進行實證性研究。以個人的行動出發,在研究對象上所側重的是那些對電玩投入大量的時間與精力的玩家。對於這些長時間專注於電玩上的人,是否清楚自身行動選擇的意義,在這當中的行動背後的意義為何。<br>但在研究中發現,對於這些遊戲熱衷者而言,當他們投注在當中的時間越來越多時,電玩對他們來說已不再是閒暇時所進行的活動,而是作為他們日常生活中慣習的一部份,成為他們每日的例行事項。另一方面,在這些電玩熱衷者的行動中可以明顯的發現到工具理性式的思維,把電玩當作是可以計算的對象一般不斷的進行計算。可以發現,這樣例行的義務與理性的計算使得這些人在玩電玩時,愈加的脫離了遊戲原本的意義。於是在這種工具理性式的思維背後,所顯現出來的就是在當中的慾望壓抑的過程。而重點在於說,當他們進行遊戲的過程時,這樣的工具理性作為一種手段,就是以慾望壓抑的展現作為他的趨力。
    Reference: Baudrillard, J. (2001)。物體系 (林志明譯). 上海:上海人民出版社。
    Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Cambridge: Polity.
    Demaria, R., & Wilson, J. I.(2002)。圖解電子遊戲史(蔣靜明、李宜安譯)。
    台北:麥格羅希爾。
    Flick, U.(2007)。質性研究導論(李政賢、廖志恆、林靜如譯)。台北:五南。
    Frasca, G. (2001). Videogames of the Oppressed: Videogames as a Means for Critical
    Thinking and Debate. Georgia Institute of Technology, Atlanta.
    Howland, G. (1998). Game Design: The Essence of Computer Games. from
    http://www.techcorn.com/TechCorner.dll/FileViewer?fid=56
    Huizinga, J. (1971). Homo Ludens. Boston: Beacon Press.
    Jenkins, H.(2007)。Wow 效應:流行文化如何抓的住你(蕭可斑譯)。台北:貓
    頭鷹。
    Kohler, C. (2005). Power-Up : how Japanese video games gave the world an extra
    life. Indianapolis: BradyGames.
    McLuhan, M.(2006)。認識媒體:人的延伸(鄭明萱譯)。台北:貓頭鷹。
    Newman, J. (2004). Videogames. London: Routledge.
    Wolf, M. J. P. (Ed.). (2001). The Medium of the Video Game. Austin: University of
    Texas Press.
    王振寰, & 瞿海源 (主編) (1999)。社會學與台灣社會。台北市:巨流。
    林誼杰(2002)。電玩成癮傾向及其相關因素研究。未出版之碩士論文,中原大
    學心理學研究所,中壢。
    聯合報,小學生沉迷電動玩具 騙了老祖母十來萬元(1981,04 月30 日)。03
    版。
    聯合晚報,玩電玩 不”值得” 花錢多耗時間 害處不少(1989,12 月28 日)。
    15 版。
    財團法人資訊工業策進會(2007)。2006 年台灣數位內容白皮書。沈榮津編著:
    經濟部工業局。取自:http://www.digitalcontent.org.tw/2006/index.htm.
    財団法人デジタルコンテンツ協会(2006)。デジタルコンテンツの市場規模と
    コンテンツ産業の構造変化に関する調査研究。浜野保樹編著,デジタル
    コンテンツ市場関連の調査研究業務(海外市場)報告書:財団法人デジ
    タルコンテンツ協会。取自:http://dcaj.org/report/2006/data/dc07_01.pdf
    張嘉文(主編)(1990)。辭海。台北:智揚。
    陳向明(2002)。社會科學質的研究。台北:五南。
    黃聖哲(2005)。意義的結構:結構詮釋學作為社會學方法論的基礎。載於黃瑞
    祺與羅曉南(主編),人文社會科學的邏輯。台北:松慧。
    黃聖哲(2006)。美學經驗的社會構成。社會理論學報,第九卷第一期,149-168。
    Description: 碩士
    國立政治大學
    社會學研究所
    94254010
    96
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#G0094254010
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[社會學系] 學位論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    401001.pdf55KbAdobe PDF2890View/Open
    401002.pdf85KbAdobe PDF2964View/Open
    401003.pdf58KbAdobe PDF2820View/Open
    401004.pdf55KbAdobe PDF2978View/Open
    401005.pdf185KbAdobe PDF21039View/Open
    401006.pdf280KbAdobe PDF24259View/Open
    401007.pdf182KbAdobe PDF21037View/Open
    401008.pdf361KbAdobe PDF21046View/Open
    401009.pdf130KbAdobe PDF21174View/Open
    401010.pdf74KbAdobe PDF21117View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback