政大機構典藏-National Chengchi University Institutional Repository(NCCUR):Item 140.119/3945
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109952/140903 (78%)
Visitors : 46050625      Online Users : 864
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/3945


    Title: 法律制度、會計師強制輪調與會計師獨立性─理論與實驗証據
    Other Titles: Legal System, Mandatory Auditor Rotation, and Auditor Independence --- Theory and Experimental Evidence
    Authors: 俞洪昭
    Keywords: 審計失敗;會計師獨立性;實驗經濟學;法律制度;強制性輪調
    Date: 2004
    Issue Date: 2007-04-18 16:37:55 (UTC+8)
    Publisher: 臺北市:國立政治大學會計學系
    Abstract: 一直以來,會計師獨立性即被視為是審計功能有效與否的一項重要基礎,因為獨立 性增加了公司財務報導的可信度,使得投資人可以信賴公司的財務報表,做出正確的決 策。然而,由於近年來的許多審計失敗案例都與會計師獨立性的喪失有關,因此,主管 機關、實務界與學術界均強調會計師維持獨立的重要性,以試圖挽回投資大眾對資本市 場的信心。 自從1970 年代開始,強制會計師輪調製度即被視為是提高查核人員獨立性的一項 有效的機制。然而,過去會計學術界對於強制會計師輪調是否真能增進會計師獨立性的 研究,其結果並不一致。此外,這些過去文獻在研究設計上,均存在若干的缺陷。因此, 強制會計師輪調製度的有效性仍然是一個具爭議性的議題。學術界有必要提供更多的研 究證據來支持 (或推翻) 強制會計師輪調對於會計師獨立性的正面 (或負面) 影響。 本研究試圖探討強制會計師輪調與會計師法律責任對於會計師獨立性的共同交互 影響。這個議題之所以重要,在於過去的研究均僅就強制會計師輪調單一機制進行檢 測,而忽略了該機制與其他機制對於會計師獨立性的共同影響。從管制的角度來說,會 計師獨立性的提高絕對不是依靠單一機制就能達成,而是要透過多個機制的共同運作; 而各個機制之間可能會有互補或互相排斥的情況發生。因此,要瞭解強制會計師輪調是 否真能有效提升會計師獨立性,有必要將其他相關的機制一併納入考慮。 由於會計師輪調機制並未真正實施,而且現行的會計師法律制度只可能存在一種, 因此缺乏真實世界的實證資料來檢測會計師輪調與不同法律制度之組合對於會計師獨 立性的影響。基於這個原因,本研究首先採用分析性的研究方法,操弄會計師輪調的有 無與不同的法律制度,以建立假說;再利用實驗經濟學的研究方法,在實驗室市場中獲 得受試者的實驗資料,以檢驗假說是否成立。本研究不僅預期對於會計師法律責任的文 獻有所貢獻,同時對於會計師獨立性的管制,亦能提供政策性的建議。
    Description: 核定金額:873400元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[Department of Accounting] NSC Projects

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    932416H004035.pdf134KbAdobe PDF21422View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback