政大機構典藏-National Chengchi University Institutional Repository(NCCUR):Item 140.119/55222
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109948/140897 (78%)
Visitors : 46096445      Online Users : 899
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/55222


    Title: 走向現代性: <台灣民報>中關於台灣文化的論述
    Other Titles: Proceeding to Modenity: The Discourses about Taiwanese Culture in Taiwan Minpao(1920-1927)
    Authors: 陳翠蓮
    Contributors: 國立政治大學台灣史研究所
    行政院國家科學委員會
    Keywords: 台灣民報;台灣文化;現代性;同化
    Date: 2005
    Issue Date: 2012-11-06 16:30:14 (UTC+8)
    Abstract: 日治中期的台灣,殖民統治逐漸穩固,並且引進現代化成果如交通便利、科學、衛生、效率等,人民生活獲得改善。同時,台灣留學生因接觸現代思潮,倡議台灣議會運動,要求殖民地人民的參政權利。「台灣文化協會」是台灣議會設置請願運動的支援團體,但在政治目的之外,並努力推動台灣文化的改造。因為一方面對於「現代化」、「文明化」潮流的襲捲,台灣菁英充滿了文化落後的焦慮感;另方面自1919 年以來田健治郎總督改變殖民政策,採取「內地延長主義」、「同化政策」以來,本土菁英更有著強烈的被日本同化的危機感,所以文化協會除了追求台灣人政治地位的改善外,更以「助長檯灣文化發達為目的」。透過文協機關報《台灣民報》的報導,可以看到許多關於台灣文化議題的檢討與批判。台灣知識份子透過殖民統治初識西方現代性,等於透過了殖民者的眼睛在看世界與評價自身,他們如何釐清台灣文化、漢文化、殖民化與現代化四者之間交錯糾葛的複雜關係,引起筆者極大的研究興趣。本計劃將以《台灣民報》中有關台灣文化的論述為焦點,討論以下問題:一、台灣知識份子所認識的「文明」、「進步」的內容為何?對於殖民主義所媒介傳播而來的「現代性」持著怎樣的態度?二、相較於現代文明生活方式,台灣菁英如何評價自身的本土文化?三、台灣文化與漢文化有密切關係,受新式教育的知識份子與傳統文人對漢文化的支持態度是否不同?四、在台灣菁英的看法中,現代化與同化有何異同?他們認為台灣文化該往何處去?本計劃將參考後殖民論述的觀點,分析殖民統治下人民對於現代性、殖民者、自我定位等方面所產生的混雜、兩難的情感。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    9408~ 9507
    研究經費: 283仟元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[Graduate Institute of Taiwan History] NSC Projects

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    94-2411-H-004-058.pdf697KbAdobe PDF2683View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback