English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140887 (78%)
Visitors : 46266037      Online Users : 986
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/56197


    Title: 歐洲整合與民主理論---代議民主模型與規範國家模型之比較研究
    Other Titles: European Integration and Democratic Theories: Representation Model VS. Regulatory Model
    Authors: 盧倩儀
    Contributors: 行政院國家科學委員會
    政治大學國際關係研究中心
    Keywords: 歐洲聯盟、民主合法性、代議民主模型、規範國家模型
    Date: 2006
    Issue Date: 2012-11-30 15:05:46 (UTC+8)
    Abstract: 歐盟民主未來何去何從勢將是一學界在未來仍將持續關切﹑論戰﹑並且提供建議的主題。近來學界辯論逐漸清楚指向兩大主軸。第一個主軸依代議民主(representative democracy)之模型從制度設計的角度解釋並且尋求改善歐盟的民主表現。第二個主軸依規範國家(regulatory state)之模型從政策輸出的角度解釋並且尋求改善歐盟的民主表現。本計劃在檢視歐盟當前民主實踐與上述兩大模型間之落差後初步獲致「無論是代議民主模型或是規範國家模型﹐二者皆忽視了其模型必須建立在選民及決策者之間一穩定有效之溝通媒介之存在的前提上。只有在此一媒介有效並且穩定地存在時﹐選民才能夠有效接受訊息﹑理解問題﹑交換看法﹑透過傳媒或透過選票表達意見﹐達到實質影響政策﹑甚至更換執政者的效果」﹔與「由於此一穩定有效之媒介目前在歐盟層次並不存在﹐因此無論是依代議民主模型從制度設計的角度或是依規範國家模型從政策輸出的角度來解釋並且尋求改善歐盟的民主表現﹐其解釋力以及實質提昇民主合法性之效果都將十分有限。」之兩項假說。其經過實證研究後所獲得的研究結果對於超國家層次之民主論述將從﹕(1)「兩大現存模型所需前提是否存在」之嚴謹檢驗﹐及(2)「政策與選民之間溝通媒介之角色及重要性」兩個角度對現存理論有所貢獻。區域整合與全球化發展至今﹐「民主」是否仍應持續被視為主權國家之專利已受到熱切討論。在此一浪潮下﹐本研究之結果非但對於歐盟民主之相關論述將有所貢獻﹐對於全球化下民主政治所遭受的考驗亦希望有其學術上間接之貢獻。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    研究期間:9508~ 9607
    研究經費:695仟元
    行政院國家科學委員會
    計畫編號NSC95-2414-H004-060
    Data Type: report
    Appears in Collections:[國際關係研究中心] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    report21.pdf443KbAdobe PDF2582View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback