English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109953/140892 (78%)
Visitors : 46227079      Online Users : 479
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/68378


    Title: 總統選舉選民投票行為之科際整合研究
    Other Titles: An Interdisciplinary Study of Voting Behavior in the President Election
    Authors: 謝復生
    Contributors: 選舉研究中心
    Keywords: 投票行為;選舉競爭;政治民主化
    Voting behavior;Electoral competition;Political democratization
    Date: 1996
    Issue Date: 2014-08-06 17:29:17 (UTC+8)
    Abstract: 今(八十五)年三月二十三日,台灣的選民第一次直接用選票選出總統、副總統,這是中華民國憲政史上的一件大事。儘管對於中華民國憲法上所規定之總統職權,有種種爭議,有認為總統基本上是虛位的,有認為總統擁有一定實權,不過,無論對總統職權的看法為何,國家元首能由老百姓直接選出,終究是一件大事。 本研究計畫的重點,在探討這次選舉中選民的投票行為。從投票行為的研究來講,這次選舉有幾個特別值得大家注意的地方。首先,這是以全國為範圍的單一席次選舉,其選舉方法是相對多數決,亦即任一候選人若能嬴得較多數票---不一定要過半數---即可當選。在過去歷次選舉中,台灣省長的選舉或可相比擬,然台灣省的幅員究竟較小,且屬地方層次,仍無法與總統選舉相提並論。對研究者而言,這意謂此次選舉或可提供我們對台灣選民更進一步的了解:在這樣一個幅員遼闊的單一選區相對多數決的選舉中,選民的投票行為是否會與其他類型的選舉(如中央民意代表選舉、地方行政首長選舉等)不同?在議題、政黨認同、候選人個人特質等投票取向上,是否與過往有異?這些都是值得探究的課題。 其次,在這次總統大選中,有李登輝總統挾現任的優勢參選,加上許多選民有所謂「李登輝情結」或「反李登輝情結」,這些都是過去選舉中難得見到的景象,這對選民投票行為究有何種影響,也值得深入研究。 再者,在這次選舉的過程中,中共在台海附近進行軍事演習,不但引起國際的關注,對台灣的人心亦造成莫大的衝擊。在這樣的大環境下,選民的投票行為是否受到影響,想必也是許多人關心的課題。 在目前所呈現的研究報告中,我們可能無法完全解答這些問題,但是經過許多同仁的努力,相信對解答這些問題,已奠定了一些基礎。在往後的時日裡,必有更多的同仁或研究生們會作更進一步的研究,使我們對這次總統大選中選民的投票行為,能有更多的了解。
    Relation: 行政院國家科學委員會
    計畫編號NSC85-2414-H004-017-Q3
    Data Type: report
    Appears in Collections:[選舉研究中心] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML2978View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback