English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109948/140897 (78%)
Visitors : 46105430      Online Users : 1327
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/73399


    Title: 劣勢創新:梵谷策展中的隨創行為
    Authors: 蕭瑞麟;歐素華;陳蕙芬
    Contributors: 科管智財所
    Date: 2014-06
    Issue Date: 2015-02-09 16:36:37 (UTC+8)
    Abstract: 本文探討企業組織在制約下,如何見機行事展開隨創作為,以扭轉劣勢進而創新。本研究以聯合報系金傳媒活動事業處策劃《燃燒的靈魂:梵谷特展》為案例,解構制約的內涵與隨創之道,有助於創新者反思如何在有限資源、不利情勢下反敗為勝,創新突圍。在管理實務上,劣勢的環境才是經營常態,本研究發現對企業組織如何回應劣勢,提供重要啟發。面對危急情勢,隨創者必需設法善用時機以取得正當性。尤其需利用特殊時機,找到資源的新價值。其次,面對資源劣勢,隨創者也可以嘗試找出變換角色的可能性,進而改變原有的強弱勢關係。藉由化敵為友、形塑英雄、主客易位、化暗為明等角色變化,隨創者可以提高資源運用彈性。最後,隨創者必需學習互惠地與重要利害關係人交換資源,以化解制約。這是本研究的主要貢獻。本研究對策展經理人的啓示在於,實務上千萬別忽略「機構制約」的存在與影響。策展人總會夾在中間,遇上不同的機構、施以不同的規範與壓力,隨創的重點在於如何解除機構制約。在機構法規壓力下,別急著遵守服從,試著瞭解法規內容與重點為何,以對症下藥。機構雖然很難捉摸,但別以為它不存在,試圖找出其中的重要分子,以個別擊破。當機構有疑慮時,也別想含混過關,應該設法找出機構作為的正當性,名正才能言順,資源也就跟著來。由本個案所歸納的隨創原則,對一般企業的啓示在於,資源管理上,因循特定目的而就地「拼湊」,是一般討論「隨創」的常見實務。本研究發現,展現了如何以新角度來轉化既有資源。特別,藉由時機辨識與角色切換,企業可以巧妙地轉化資源價值,進而改變資源、創新資源。本個案展現了可讓一般企業參考的作業原則。
    Relation: 中山管理評論, 22(2), 323-367
    Data Type: article
    Appears in Collections:[科技管理與智慧財產研究所] 期刊論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML2949View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback