English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109952/140891 (78%)
Visitors : 46248540      Online Users : 955
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    政大機構典藏 > 文學院 > 中國文學系 > 學位論文 >  Item 140.119/87934
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/87934


    Title: 中唐詩歌中之夢研究
    The Research of Dreams in Poetry of The Middle T`ang Dynasty
    Authors: 莊蕙綺
    Chuang, Huei Chi
    Contributors: 羅宗濤
    Luo, Tzong Taur
    莊蕙綺
    Chuang, Huei Chi
    Keywords: 
    中唐
    唐詩
    白居易
    元稹
    Dream
    The Middle of The T`ang Dynasty
    Tang Poetry
    Bair,Jiu-Yih
    Yuan,Jean
    Date: 1994
    Issue Date: 2016-04-29 09:35:57 (UTC+8)
    Abstract:   唐代是詩的國度,尤其是興象玲瓏、自然湊泊的盛唐氣象,更是被歷來詩評家目為詩之極致。但值得注意的是,中唐時期在我國詩史上也具有相當重要的關鍵地位,在國家政治經濟敗象已露,以及盛唐李、杜的巔峰藝術成就之後,中唐文人奮力掀起詩歌的革新思潮:無論是以詩歌為諷喻利器的樂府詩人,或是尚奇求險而開闢新風的苦吟詩人,均標舉著「唐文學的第二次繁榮」,並開啟了宋代詩風。本論文的研究目的,便是檢索出此際文人詩歌中的夢想,經由排比、分析、統計,呈現出他們的深層心理、藝術技巧及時代共相。本論文共六章。第一章「緒論」,申明研究動機、研究範圍、研究方法、各章要旨,並就夢的成因及功能作一簡介,以便討論下文。第二章「中唐以前詩歌中夢的釐析」,為明中唐詩歌對於夢題材的繼承與創新,本章先溯源至中唐之前的詩歌作品,探討夢在詩歌洪流的發展情形。依先秦、兩漢、魏晉南北朝、初盛唐四個時期介紹之,抽繹出夢詩在各時代的特徵與意義。第三章「中唐夢詩的主題及其類型」,考察中唐夢詩的整體表現,歸納此際文人較為集中的題材、情感線索、思想意旨,得出四大主題:生命主題、仙境主題、功名主題及相思懷歸主題,主題之下再分若干類型。系統化地分析中唐文人生命歷程中夢寐關心之事,如何形諸筆端。並略加論述主題間的交叉碰撞,闡明詩人的內在情感應是同時融匯各類主題,而非各自獨立的。第四章「中唐夢詩的意象表現」,探討中唐夢詩的語言藝術,與文人駕馭語文的技巧。由意象的單純至複雜,層層分析文人運用感官意象傳達迷離惝恍的夢境、以及夢前醒後的複雜心緒的藝術手法。同時,也討論夢詩使用典故的情形與優缺點。第五章「中唐夢詩的文化意涵」,論析中唐夢詩與當時文化結構之關係,分別從政治、宗教、社會風氣等方面,考求夢詩對於當時政治情勢、改革運動、佛道思想、冶遊侈宴諸文化風俗習氣的反映,檢視詩人對文化現象的關照與省思。第六章「結論」,依據以上各章之探討,總結要點,並就研究發現與成果,一一臚列以為結論。
    Description: 碩士
    國立政治大學
    中國文學系
    G81151014
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#B2002003138
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[中國文學系] 學位論文

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    index.html0KbHTML2703View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback