English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109948/140897 (78%)
Visitors : 46090719      Online Users : 1514
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/88070


    Title: 中途輟學與青少年犯罪-以新竹少年監獄為例
    Drop Out School and Juvenile Delinquency - An Example of Hsin-Chut School
    Authors: 商嘉昌
    Shang, Chia Chang
    Contributors: 謝高橋
    Shieh, Gau Chau
    商嘉昌
    Shang, Chia Chang
    Keywords: 中途輟學
    青少年犯罪
    Drop Out School
    Juvenile Delinguency
    Date: 1994
    Issue Date: 2016-04-29 09:56:40 (UTC+8)
    Abstract:   根據研究資料分析後,本研究所獲致的結論如下所述:一、造成犯罪青少年中途輟學原因方面:在家庭問題上,有中途輟學經驗犯罪青少年比沒有中途輟學經驗的犯罪青少年較不喜歡待在家中,也覺得父母親對他們不了解,所以遇到問題不會與父母親討論;在學校問題方面,犯罪青少年多數認為老師對他們的印象不好,這些青少年對老師的印象也不好,他們與同班同學相處不佳,也不喜歡學校;而在個人問題上,這些有輟學經驗的犯罪青少年結交較多前科記錄的朋友,並且對自己較為缺乏信心,並且角色能力較差;最後在行為模式方面,有輟學經驗的犯罪青少年大都喜歡曠課、蹺課到校外遊蕩,而且多數在學校的操行分數不及格,並被學校以記過處分。為何有這種情形發生呢?歸咎其原因總共有三點:第一,主要是由於學業成績不佳。第二,同儕團體也會在這方面有所影響。第三,自我實現預言的作用。二、中途輟學與青少年犯罪的關係:中途輟學的發生究竟會不會影響日後參予犯罪行為呢?在探討本研究最為重要的研究目的時,問卷的結果顯示,在犯罪青少年的樣本中,65%的人有過輟學經驗,在經由個案訪談後發現,有過中途輟學經驗的受訪個案中,90%的人對是否中途輟學會影響犯罪表示贊同,所以可以了解到,中途輟學確實與犯罪行為的參予有關係存在。那麼,為何中途輟學具有影響力呢?經由個案訪談後歸納出三個主要原因:(一)、受到不良同儕團體的影響;(二)、未就業的影響;(三)缺乏自我控制的能力。所以可知,本研究結果顯示,中途輟學與青少年參予犯罪行為間確實有關係存在,所以也可說明,社會控制論的觀點是正確的,也就是學校為重要的社會控制機構,如果脫離與此控制機構的連帶,青少年很容易便會產生偏差或是犯罪的行為。所以為了要預防青少年犯罪,如果能減少青少年中途輟學的發生,相信青少年犯罪機率定會減少許多。
    Description: 碩士
    國立政治大學
    社會學系
    G81254002
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#B2002003289
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[社會學系] 學位論文

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    index.html0KbHTML2619View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback