English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140892 (78%)
Visitors : 46197295      Online Users : 703
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/96132


    Title: 奇萊族(Sakizaya人)的研究
    Authors: 陳俊男
    Contributors: 林修澈
    陳俊男
    Date: 1999
    Issue Date: 2016-05-10 16:29:03 (UTC+8)
    Abstract:   本論文主要是根據前人研究與田野採訪,對Sakizaya人試著作全面性的描述。除了緒論與結論,本論文共分四個章節,十三個小節,各章節摘要內容說明如下:
      第一章民族分類下的奇萊族(Sakizaya人):依據文獻來看歷來各學著與官方對臺灣原住民族有著各種的分類,而Sakizaya人一直沒有被看作一個民族。就目前的分類,Sakizaya人是被歸類於阿美族之下。在阿美族內部也因不同的考量,Sakizaya人位階上也有所不同。
      第二章奇萊族(Sakizaya人)的社會文化:據口傳,Sakizaya人很早就已經居在花蓮奇萊平原上。而十七世紀西班牙人、荷蘭人就已經與Sakizaya人有接觸。根據西班牙與荷關文獻記載,十七世紀左右,臺灣北部到東部花蓮溪口的海岸地帶在當時自成一個互動圈,彼此間通行一種叫做巴賽的語言。Sakizaya人亦為互動圈中的一份子,又因為居於立霧溪與花蓮溪兩流域的聯絡樞紐位置,似乎讓Sakizaya人兼具有兩流域的文化特色。Sakizaya人在歷史的發展裡,始終與阿美族的荳蘭系與七腳川系為奇萊平原上的要角。Sakizaya人的人口一度呈現高成長狀態,不過在經歷加禮宛事件後,造成Sakizaya人的人數減少、人口外流,並在奇萊平原以外的區域建立新的部落Sakizaya人因與阿美族人密切的交流和通婚下,彼此在習俗祭典上有某種程度的相似性,不過語言仍然成為雙刃辨識的重要依據。
      第三章影響奇萊族(Sakizaya人)的重要事件:西元一八七八年的加禮宛事件,是造成Sakizaya人走上衰敗與流亡的關鍵。原本為奇萊平原的主要組成人口,轉眼間由主角變成配角,漸漸地受人遺忘,而後被日據時期的人類學者之歸類於阿美族裡。民國八0年代。在國防力量的東移政策下,佳山機場的興建成為保存國防戰力的特效藥,但也帶來Sakizaya人的長期夢魘。廢村以及部落成為軍事重地後,原本人口不多,文化保存不易的Sakizaya人更加雪上加霜,Sakizaya人的未來籠罩著一片渾沌不明。
      第四章奇萊族(Sakizaya人)的認同與認定:民族定義由早期的客觀論而改變成主觀論,在學術界以及行政質務上也有所不同,至少目前民族定義仍餐在持續發展狀態。Sakizaya人長期與阿美族的互動下,多半會認同阿美族,儘管如此,與其他阿美族地域群不同之處,在於Sakizaya人仍然具有強烈的Sakizaya人意識,從至今仍然保有Sakizaya人自稱便可得知。不同的語言,逐漸Sakizaya人或是阿美族人意識到雙方的差異,Sakizaya人究竟是不是阿美族,將是Sakizay人與阿美族人未來必須思考的課題。
    Description: 碩士
    國立政治大學
    民族學系
    84259010
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#A2010000584
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[民族學系] 學位論文

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    index.html0KbHTML2362View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback