English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109952/140901 (78%)
Visitors : 46063900      Online Users : 1130
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/114039


    Title: 我國醫師所得課稅問題之研究
    Authors: 商景明
    Contributors: 財政研究所
    王建煊
    商景明
    Date: 1983
    Issue Date: 2017-10-25 15:05:31 (UTC+8)
    Abstract: 醫師是眾所公認的高所得行業,但由於醫師設帳、記帳情形並不普遍,稽徵機關掌握課稅資料困難,醫師收入,成本、費用的計算與查核,缺乏客觀的依據,以致醫師所得稅負的逃漏至為嚴重,而備受社會輿論的訾議與詬病。本文撰寫之動機,即係依據當前醫師所得的課稅規定,探討醫師所得課稅問題的癥結,並提出各項問題的改進途徑,以建立合理客觀的醫師所得的課稅制度,而對此一久受詬病的醫師所得課稅問題,謀求合理的解決途徑。
    本文的結構,計分八章,第一章為緒論。
    第二章為我國及世界各國醫師所得的課稅規定。簡介我國、美國、英國、日本及其他國家有關醫師所得的課稅規定。
    第三章為我國醫師所得課稅概況。係根據各種醫師所得的課稅統計資料,如財稅資料處理及考核中心各年度綜合所得稅納稅人職業別所得統計表等,分析我國醫師所得的申報及稅收情形。
    第四章為醫師所得課稅問題。就醫師所得之課徵範圍,設帳與記帳,醫師收入及成本、費用之計算與查核,就源扣繳及暫繳申報等問題,分別加以探討並提出改進建議。
    第五章為所得間接證明方法之運用。係介紹所得間接證明方法之意義、規定、目的與種類,並列示各種所得間接證明方法之運用實例。
    第六章為醫師所得課稅之商榷。乃就醫師所得稅的轉嫁,課徵醫師所得稅對醫療服務供給之影響,醫師所得稅與經濟效率、社會公平及財政收入等觀點、逐項分析醫師所得課稅或免稅的利弊得失。
    第七章為醫師所得課稅的相關問題。係就醫師比照營利事業課稅,密醫課稅及醫藥合業制度之檢討及改進建議。
    第八章為結論與建議。
    第一章 緒論1
    第一節 撰寫本文之動機與目的1
    第二節 醫師與醫師所得之定義2
    第三節 本文研究之範圍與內容3
    第二章 我國及世界各國醫師所得的課稅規定7
    第一節 我國醫師所得的課稅規定7
    第二節 美國醫師所得的課稅規定10
    第三節 英國醫師所得的課稅規定12
    第四節 日本醫師所得的課稅規定13
    第五節 其他各國醫師所得的課稅規定15
    第三章 我國醫師所得課稅概況21
    第一節 醫師所得申報概況21
    第二節 醫師所得稅收概況33
    第三節 台北市醫師所得課稅概況38
    第四章 醫師所得的課稅問題43
    第一節 課稅範圍43
    第二節 設帳與記帳44•
    第三節 醫師收入之計算與查核50
    第四節 醫師成本費用的計算與查核63
    第五節 醫師所得之就源扣繳與暫繳66
    第五章 所得間接證明方法之運用75
    第一節 所得間接證明方法之意義與規定75
    第二節 醫師所得採行所得間接證明方法之必要性78
    第三節 淨值法80
    第四節 銀行存款法83
    第五節 淨值法與銀行存款法需要嚴謹之制度90
    第六節 其他所得間接證明方法92
    第六章 醫師所得課稅之商榷95
    第一節 醫師所得稅的轉嫁96
    第二節 醫師所得稅與醫療服務供給99
    第三節 醫師所得稅與經濟效率103
    第四節 醫師所得稅與財政收入108
    第五節 醫師所得稅與社會公平110
    第七章 醫師所得課稅的相關問題115
    第一節 醫師所得比照營利事業課稅問題116
    第二節 密醫課稅問題123
    第三節 醫藥合業問題125
    第八章 結論與建議129
    參考書目137
    Description: 國立政治大學
    財政研究所
    碩士
    71
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#B2002007175
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[財政學系] 學位論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML2260View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback