English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109950/140901 (78%)
Visitors : 46018398      Online Users : 761
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/132364


    Title: 一種特殊的語用與文化現象 ─《史記》詈語研究
    A Kind of Special Pragmatics and Cultural Phenomenon ─The Study of Sh? Ji Curse Words
    Authors: 宋韻珊
    Sung, Yun-San
    Contributors: 中文系
    Date: 2018-01
    Issue Date: 2020-10-30 15:38:53 (UTC+8)
    Abstract: 詈語又稱罵語或詈罵語,意指罵人的話。「詈」或「罵」的語義是否相同?據《說文解字注‧网 部》:「詈,罵也,从网从言。网辠人。」,「罵,詈也,从网馬聲。」來看,二者原本是互訓的同義詞, 秦漢時期多以單音節詞形式的「詈」或「罵」出現,後來才合併為並列式複合詞。 詈語的內容除了罵語外,也包括咒語和穢語(即髒話),咒語的內容在好的方面可指美好的祝福與 祈願,即祝禱辭;在壞的方面則可用來使人遭受災厄或死亡,由此後來便發展出所謂詛咒類詈語,而 咒語又可以口語或書面語的方式來呈現;穢語則是用粗鄙低級的排泄用語或性器官詞語來罵人。 詈語的構成又包含兩個基本要素:罵意和罵語,罵意用以體現罵者的情緒和情感;而罵語是進行 詈罵時所使用的詞語。除了罵意和罵語之外,罵態也是進行詈罵或是判斷詈罵時的輔助條件,因此個 人在判斷《史記》裡的詈語時,將考量以上三者定義為主要參考根據。 本計畫使用中央研究院漢籍電子資料庫來全面檢索並統計《史記》裡的詈語,並將所檢索詞語分 為〝人格貶損類〞如:夷蠻、夷狄、虜、庸、腐儒、賊臣、奴、婢、倡、老女子、婦人等;〝動物類 詈語〞如:禽獸、畜產、畜鳴、虎狼、狗彘、犬馬、鼠等與〝其他〞如:朽木、糞土、鬼魅、惡鬼等 三大類,各類之下再細分小項說明其語義內涵、語用性質以及當時所呈顯出之社會背景與文化現象。 同時,本計畫也將觀察詈語的使用與流通是否有其時代區隔與特點,不同時代的典籍文獻是否也承載 了不同時期、不同地域、特色各異的詈語。是以,探索詈語除了是進行語言系統的分析外,也同時是 對社會文化層面的剖析與觀察。
    Relation: 科技部
    Data Type: 研究報告
    Appears in Collections:[中國文學系] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    100.pdf1793KbAdobe PDF2192View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback