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    政大機構典藏 > 法學院 > 法律學系 > 學位論文 >  Item 140.119/143802
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/143802


    Title: 醫療訴訟舉證責任分配與舉證減輕之研究 - 以醫療瑕疵、醫療過失與因果關係為中心
    A Study on the Distribution of Burden of Proof and the Facilitated Standard of Proof in Medical Malpractice Litigation - Focusing on the Elements of Medical Malpractice, Medical Negligence and Causality
    Authors: 陳冠諭
    Chen, Guan-Yu
    Contributors: 劉明生
    Liu, Ming-Sheng
    陳冠諭
    Chen, Guan-Yu
    Keywords: 醫療契約
    醫療瑕疵
    醫療過失
    醫療瑕疵因果關係
    規範理論
    狹義與廣義之舉證減輕
    完全可控制風險原則
    病歷記載或保存義務之違反
    重大醫療瑕疵原則
    單純檢查瑕疵結合假設性重大醫療瑕疵
    改善病患權利法
    Medical Contract
    Medical Malpractice
    Medical Negligence
    Causality of Medical Malpractice
    Standard Theory
    Facilitated Standard of Proof in a Narrow and a Broad Sense
    Principle of complete Control of Risk
    Breach of the Obligation to record or preserve Medical Records
    Serious Medical Malpractice
    Combination of Minor Examination Malpractice and Hypothetical Serious Medical Malpractice
    Act to Improve the Rights of Patients
    Date: 2023
    Issue Date: 2023-03-09 18:29:52 (UTC+8)
    Abstract: 在醫師責任訴訟中,根據民事訴訟法第277條本文之規定,病患不論係主張契約責任或侵權責任,其原則上必須就各該請求權基礎之構成要件事實,尤其是醫療瑕疵、醫療過失、醫療瑕疵因果關係等負舉證責任以獲得勝訴判決;然而,相較於其他一般的侵害事件,醫療訴訟事件具有如下特色:一方面,病患作為醫學上之門外漢,通常缺乏相關專業知識,有時甚至因昏迷、被麻醉而無法知悉整個醫療事件經過,完全由其擔負舉證責任似不利於病患權益之維護;另一方面,鑒於人類有機體之複雜性與疾病發展之不可預測性,醫師與醫療機構針對若干構成要件事實(如醫療瑕疵責任成立因果關係)亦甚難證明其之存否,一律將舉證責任倒置由治療者擔負之結果,反而造成防禦性醫療之情事發生且阻礙醫療產業之穩健發展。是以,應如何在醫病間公平妥適地決定待證事實之舉證責任歸屬,實乃從事法律與醫療之跨領域研究時不可忽視的重要課題。

    本論文於架構編排上,考量到醫師責任訴訟中實體法與程序法間的緊密關聯性,先介紹醫療糾紛之民事實體法律關係、病患本於契約與侵權責任之規定得向醫師或醫療機構主張之請求權基礎,以及針對醫病雙方的攻防重點,包括「醫療瑕疵」、「醫療過失」與「醫療瑕疵因果關係」等構成要件進行說明。其次,本論文將鳥瞰整個舉證責任分配體系,進一步區分為「舉證責任分配之基本規則」與「舉證減輕」兩大部分,並且嘗試提出國內論者首倡、於實務上更具可操作性之「民事訴訟舉證責任分配與舉證減輕三階層理論」,作為後續討論醫療瑕疵事件中各該要件事實之舉證責任分配與舉證減輕的骨幹。最後,本論文將以德國之《改善病患權利法》為核心,逐一析述前揭所提及之構成要件事實的舉證責任分配與舉證減輕問題,包括與醫療瑕疵和醫療過失有關之完全可控制風險原則、應否區分醫療契約係以結果債務或行為債務為標的而異其處理方式、病歷記載或保存義務之違反,以及與醫療瑕疵責任成立因果關係有關之重大醫療瑕疵原則、單純檢查瑕疵結合假設性重大醫療瑕疵等,朝向更加類型化、細緻化與具體化專屬於醫療瑕疵事件之三階層體系的目標邁進。
    In the physician liability litigation, according to the provisions of Article 277 of Code of Civil Procedure, whether the patient is claiming contractual liability or tortious liability, in principle, the elements of basis of the claim, especially medical malpractice, medical negligence, and causality, have the burden of proof in order to win a lawsuit; however, compared to other cause of action, cases of medical malpractice have the following characteristics. On the one hand, the patient, a medical layman, is usually lack of relevant professional knowledge, sometimes even due to coma and anesthesia, and cannot know the entire medical procedure. It seems to be detrimental to the protection of patients` rights if the patient is completely responsible for the burden of proof; on the other hand, in view of the complexity of the human organism and the unpredictability of disease development, from the point of view of doctors and medical institutions, it is very hard to prove the existence of a number of elements (such as the causality of medical malpractice). Thus, if all the burden of proof is reversed on the doctors, it may cause the occurrence of defensive medicine and the obstacles of the steady development of the medical industry. Therefore, how to determine the burden of proof between doctors and patients in a fair and appropriate manner is an important issue that should not be overlooked in the interdisciplinary study of law and medicine.

    Considering the close relationship between substantive law and procedural law in physician liability litigation, this paper first introduces the civil substantive legal relationship of medical disputes, the basis of the patient`s right to assert claims against the physician or medical institution based on the provisions of contractual and tortious liability, and the key points of offense and defense for both physicians and patients, including the elements of "medical malpractice", "medical negligence", and "causality of medical malpractice". Secondly, this paper will take a bird`s eye view of the entire system of the distribution of burden of proof and further divide it into two major parts: "basic rules of distribution of burden of proof " and "facilitated standard of proof". This paper will use the "three-tier system of burden of proof in civil litigation theory" as the backbone of the distribution of burden of proof and facilitated standard of proof in cases of medical malpractice. Finally, this paper will focus on “Act to Improve the Rights of Patients” in Germany and discuss the problems about the distribution of burden of proof and facilitated standard of proof of each element as mentioned in the preceding section, including the principle of complete control of risk, the effect of medical contracts with obligations of means or obligations of results, the breach of the obligation to record or preserve medical records in relation to medical malpractice and medical negligence, and the principle of serious medical malpractice, the combination of minor examination malpractice and hypothetical serious medical malpractice in relation to causality of medical malpractice, etc., moving toward the goal of a more diversified, refined and specific three-tier system dedicated to cases of medical malpractice.
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    (四)網路資料
    1. 陳進明,防衛性醫療,臺灣醫界雜誌,第47卷第8期,2004年8月,取自:https://www.tma.tw/magazine/magazine_ShowRepID.asp?/1703.html

    二、德文文獻(按作者姓名字母排列)
    (一)書籍
    1. Bamberger, Heinz Georg/Roth, Herbert/Hau, Wolfgang/Poseck, Roman (Hrsg.), Bürgerliches Gesetzbuch, Band 2, §§ 481-704, AGG, 4. Auflage, 2019 (zitiert: Bamberger/Roth/Hau/Poseck/Bearbeiter).
    2. Baumgärtel, Gottfried/Laumen, Hans-Willi/Prütting, Hanns, Handbuch der Beweislast, Band 1: Grundlagen, 4. Auflage, 2018.
    3. Baumgärtel, Gottfried/Laumen, Hans-Willi/Prütting, Hanns, Handbuch der Beweislast, Band 2: §§ 1-811 BGB, 4. Auflage, 2018.
    4. Baumgärtel, Gottfried/Laumen, Hans-Willi/Prütting, Hanns, Handbuch der Beweislast, Band 3: §§ 812-2385 BGB, 4. Auflage, 2018.
    5. Bergmann, Karl Otto/Pauge, Burkhard/Steinmeyer, Heinz-Dietrich (Hrsg.), Gesamtes Medizinrecht, 3. Auflage, 2018.
    6. E. Schnapp, Friedrich/Wigge, Peter (Hrsg.), Handbuch des Vertragsarztrechts, 3. Auflage, 2017.
    7. Erman, Walter (Begründer), Bürgerliches Gesetzbuch, 16. Auflage, 2020 (zitiert: Erman/Bearbeiter).
    8. Fuchs, Bianca, Das Beweismaß im Arzthaftungsprozess, 1. Auflage, 2005.
    9. Geiß, Karlmann/Greiner, Hans-Peter, Arzthaftpflichtrecht, 8. Auflage, 2022.
    10. Gutmann, Thomas, Kommentar zum Bürgerlichen Gesetzbuch mit Einführungsgesetz und Nebengesetzen, Buch 2: Recht der Schuldverhältnisse, §§ 630a-630h, 1. Auflage, 2021 (zitiert: Staudinger/Gutmann).
    11. Hau, Wolfgang/Poseck, Roman (Hrsg.), Beck`scher Online-Kommentar – BGB, 63. Edition, 2022 (zitiert: BeckOK-BGB/Bearbeiter).
    12. Herberger, Maximilian/Martinek, Michael/Rüßmann Helmut/Weth, Stephan/ Würdinger, Markus (Hrsg.), juris PraxisKommentar BGB – Gesamtausgabe, Band 2: Schuldrecht, 9. Auflage, 2020 (zitiert: jurisPK-BGB/Bearbeiter).
    13. Katzenmeier, Christian, Arzthaftung, 1. Auflage, 2002.
    14. Laufs, Adolf/Katzenmeier, Christian/Lipp, Volker, Arztrecht, 8. Auflage, 2021.
    15. Laufs, Adolf/Uhlenbruck, Wilhelm/Kern, Bernd-Rüdiger/Rehborn, Martin (Hrsg.), Handbuch des Arztrechts, 5. Auflage, 2019.
    16. Mäsch, Gerald, Chance und Schaden, 1. Auflage, 2004.
    17. Musielak, Hans-Joachim/Voit, Wolfgang (Hrsg.), Zivilprozessordnung, 18. Auflage, 2021 (zitiert: Musielak/Voit/Bearbeiter).
    18. Palandt/Otto (Begründer), Bürgerliches Gesetzbuch, 76. Auflage, 2017 (zitiert: Palandt/Bearbeiter).
    19. Rauscher, Thomas/Krüger, Wolfgang (Hrsg.), Münchener Kommentar zum ZPO, Band 1, §§ 1-354, 6. Auflage, 2020 (zitiert: MüKoZPO/Bearbeiter).
    20. Reinecke, Gerhard, Die Beweislastverteilung im Bürgerlichen Recht und im Arbeitsrecht als rechtspolitische Regelungsaufgabe, 1. Auflage, 1976.
    21. Rosenberg, Leo, die Beweislast auf der Grundlage des Bürgerlichen Gesetzbuchs und der Zivilprozessordnung, 5. Auflage, 1965.
    22. Rosenberg, Leo/Schwab, Karl Heinz/Gottwald, Peter, Zivilprozessrecht, 18. Auflage, 2018.
    23. Säcker, Franz Jürgen/Rixecker, Roland (Hrsg.), Münchener Kommentar zum BGB, Band 2: Schuldrecht – Allgemeiner Teil I, §§ 241-310, 9. Auflage, 2022 (zitiert: MüKoBGB/Bearbeiter).
    24. Säcker, Franz Jürgen/Rixecker, Roland (Hrsg.), Münchener Kommentar zum BGB, Band 5: Schuldrecht – Besonderer Teil II, §§ 535-630h, BetrKV, HeizkostenV, WärmeLV, EFZG, TzBfG, KSchG, MiLoG, 8. Auflage, 2020 (zitiert: MüKoBGB/Bearbeiter).
    25. Säcker, Franz Jürgen/Rixecker, Roland (Hrsg.), Münchener Kommentar zum BGB, Band 7: Schuldrecht – Besonderer Teil IV, §§ 705-853, PartGG, ProdHaftG, 8. Auflage, 2020 (zitiert: MüKoBGB/Bearbeiter).
    26. Spickhoff, Andreas (Hrsg.), Medizinrecht, 4. Auflage, 2022 (zitiert: Spickhoff/Bearbeiter).
    27. Stein, Friedrich/Jonas, Martin (Begründer), Kommentar zur ZPO, Band 4, §§ 271-327, 22. Auflage, 2013 (zitiert: Stein/Jonas/Bearbeiter).
    28. Stein, Friedrich/Jonas, Martin (Begründer), Kommentar zur ZPO, Band 4, §§ 271-327, 23. Auflage, 2018 (zitiert: Stein/Jonas/Bearbeiter).
    29. Sträter, Jenny, Grober Behandlungsfehler und Kausalitätsvermutung: Beweislastumkehr ohne medizinwissenschaftliche Basis?, 1. Auflage, 2006.
    30. Stürner, Rolf, Die Aufklärungspflicht der Parteien im Zivilprozess, 1. Auflage, 1976.
    31.Zöller, Richard (Begründer), Zivilprozessordnung, 29, Auflage, 2012 (zitiert: Zöller/Bearbeiter).
    (二)專書論文
    1. Schweizer, Mark, Beweiserleichterungen bei Beweisschwierigkeiten im schweizerischen Recht, in Fellmann/Weber (Hrsg.), Haftpflichtprozess 2016, Zürich 2016, S. 121 ff.
    (三)期刊論文
    1. Bergmann, Karl Otto, Vier Jahre PatRG – Fragen, Kontroversen, Perspektiven, VersR 2017, S. 661 ff.
    2. Gerecke, Martin, Non-Compliance und grober Behandlungsfehler – zur fehlenden Mitwirkung des Patienten am pflichtwidrigen Behandlungsgeschehen, NJW 2010, S. 689 ff.
    3. Hart, Dieter, Patientensicherheit nach dem Patientenrechtegesetz, MedR 2013, S. 159 ff.
    4. Hausch, Axel, Nur ein Diagnoseirrtum? Oder doch eine unterlassene Befunderhebung?, MedR 2012, S. 231 ff.
    5. Heinemann, Klaus, Baustein anwaltlicher Berufshaftung: die Beweislast, NJW 1990, S. 2345 ff.
    6. Kalbfleisch, Florian, Beweislastregeln und gesetzliche Vermutungen, JuS 2020, S. 722 ff.
    7. Katzenmeier, Christian, Beweismaßreduzierung und probabilistische Proportionalhaftung, ZZP 117 (2004), S. 187 ff.
    8. Katzenmeier, Christian, Haftung für HIV-kontaminierte Blutprodukte, NJW 2005, S. 3391 ff.
    9. Kern, Bernd-Rüdiger/Reuter, Marcel, Haftung für Hygienemängel – unter besonderer Berücksichtigung der aktuellen Rechtsprechung und des Patientenrechtegesetzes, MedR 2014, S. 785 ff.
    10. Kniepert, Cornelius/Moeller Axel, Der einfache Befunderhebungsfehler– Kann die Rechtsprechung das Befunderhebungsverhalten von Ärzten steuern?, MedR 2019, S. 464 ff.
    11. Kolvenbach, Helge, Diagnose- oder Befunderhebungsfehler? Ein medizintheoretisch fundiertes Abgrenzungsmodell, MedR 2018, S. 950 ff.
    12. Laufs, Adolf, Die klinische Forschung am Menschen nach deutschem Recht, VersR 1978, S. 385 ff.
    13. Laumen, Hans-Willi, Die „Beweiserleichterung bis zur Beweislastumkehr” – Ein beweisrechtliches Phänomen, NJW 2002, S. 3739 ff.
    14. Lepa, Manfred, Beweiserleichterungen im Haftpflichtrecht, NZV 1992, S. 129 ff.
    15. Mäsch, Gerald, Demokratisches Schamanentum in Wahlkampfzeiten – Risiken und Nebenwirkungen des Patientenrechtegesetzes, NJW 2013, S. 1354 ff.
    16. Mäsch, Gerald, Umkehr der Kausalitätsbeweislast bei einem groben Pflichtenverstoß – Gefährliche Ausdehnung der BGH, NJW 2017, S. 2080 ff.
    17. Müller, Gerda, Beweislast und Beweisführung im Arzthaftungsprozeß, NJW 1997, S. 3049 ff.
    18. Müller, Gerda, Alles oder nichts?, VersR 2005, S. 1461 ff.
    19. Pentz, Vera von, Entwicklungen der neueren höchstrichterlichen Rechtsprechung zur Arzthaftung, MedR 2016, S. 16 ff.
    20. Ramm, Martin, Der ärztliche Befunderhebungsfehler, GesR 2011, S. 513 ff.
    21. Rehborn, Martin, Das Patientenrechtegesetz, GesR 2013, S. 257 ff.
    22. Schärtl, Christoph, Die Beweislastverteilung im Arzthaftungsprozess, NJW 2014, S. 3601 ff.
    23. Schmid, Hugo, Die Grenzen der Therapiefreiheit, NJW 1986, S. 2339 ff.
    24. Spickhoff, Andreas, Das System der Arzthaftung im reformierten Schuldrecht, NJW 2002, S. 2530 ff.
    25. Spickhoff, Andreas, Die Entwicklung des Arztrechts 2007/2008, NJW 2008, S. 1636 ff.
    26. Spickhoff, Andreas, Patientenrechte und Patientenpflichten – Die medizinische Behandlung als kodifizierter Vertragstypus, VersR 2013, S. 267 ff.
    27. Spickhoff, Andreas, Die Entwicklung des Arztrechts 2015/2016, NJW 2016, S. 1633 ff.
    28. Stoll, Hans, Haftungsverlagerung durch beweisrechtliche Mittel, Archiv für die civilistische Praxis, AcP 176 (1976), S. 145 ff.
    29. Stürner, Rolf, Die Zivilrechtswissenschaft und ihre Methodik – zu rechtsanwendungsbezogen und zu wenig grundlagenorientiert?, AcP 183 (1983), S. 107 ff.
    30. Thole, Larissa, Das Patientenrechtegesetz – Ziele der Politik, MedR 2013, S. 145 ff.

    三、英文文獻
    1. Joseph H. King, Jr., Causation, Valuation, and Chance in Personal Injury Torts Involving Preexisting Conditions and Future Consequences, 90 Yale L. J. 1353 (1981).
    Description: 碩士
    國立政治大學
    法律學系
    108651001
    Source URI: http://thesis.lib.nccu.edu.tw/record/#G0108651001
    Data Type: thesis
    Appears in Collections:[法律學系] 學位論文

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