English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109953/140892 (78%)
Visitors : 46226823      Online Users : 499
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/45194


    Title: 國外金融商品所得稅制與我國之比較
    Authors: 曾巨威
    Contributors: 財政部賦稅署
    財團法人道南文教基金會;國立政治大學財政系
    Keywords: 財政(含金融,保險)
    Date: 2007
    Issue Date: 2010-10-05 16:07:07 (UTC+8)
    Abstract: 金融商品的創新變化快速,產品種類益愈多樣化,再加上金融市場全球化的趨勢發展,使得現行的租稅制度已無法因應或解決實際面臨的諸多課稅問題。一般而言,各國對金融商品的課稅方式有二,一為針對金融商品交易所產生的利潤課徵所得稅;另一則為按金融商品交易或勞務提供的價格課徵交易稅。雖然,多數金融市場發展成熟國家主要採取所得稅,然而,由於各國金融市場發展程度有別,故在稅制設計與會計準則的應用,包括利潤或損失的衡量、損益時點的認定以及減免扣除之規定等,亦皆有所不同。傳統上,所得稅對金融商品的課徵,主要乃在於針對金融商品的各種不同報酬(例如利息、股利)以及其與資本利得之間的課稅差異等問題上。雖然各國的理由或有不同,但大致而言對於不同的金融商品所得,各國皆仍然存在著差別性的租稅對待,以致於衍生性金融商品的產生,不但造成現有稅制在適用上的困擾與爭議,更形成了一種規避租稅負擔的管道。國外許多先進國家自從1980年代開始即大力著手進行租稅改革,其中對於金融商品課稅問題亦提出了許多改革建議與實施方案,目前正在逐步的推行中。雖然金融商品的不斷推陳出新,的確對傳統課稅的公平與效率原則形成一種挑戰,但各國對此問題皆甚為關切,且已有許多深入的分析與討論。我國從1990年代開始金融市場自由化後,金融市場亦逐漸出現相同的問題,既有的所得稅制對於新金融商品的規範已顯得不夠周延與完整,亟須重新檢討與規劃。國外先進國家的經驗可作為我國學習的借鏡與參考,在推動金融商品課稅制度改革之前,若能先對國外的制度變革與因應措施有所了解與掌握,對於我國未來改革方案的提出當甚有助益,而此亦即為本研究的目的。
    Relation: 95mof008
    基礎研究
    委託研究
    研究期間: 9508~9606
    研究經費: 970 千元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[財政學系] 研究報告

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    RRPG950801.pdf664KbAdobe PDF2874View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback