政大機構典藏-National Chengchi University Institutional Repository(NCCUR):Item 140.119/51767
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109950/140901 (78%)
Visitors : 46021928      Online Users : 853
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/51767


    Title: 劉辰翁評說王維詩及其在唐宋時期「王維詩接受史」上的意義
    Authors: 侯雅文
    Contributors: 行政院國家科學委員會
    國立政治大學中國文學系
    Keywords: 語文;王維;劉辰翁;典範;典律;唐詩;評點
    Date: 2010
    Issue Date: 2011-10-31 14:04:39 (UTC+8)
    Abstract: 本計畫的研究論題是:劉辰翁評說王維詩及其在唐宋時期「王維詩接受史」上的意義。此一計畫係延續本人對劉辰翁(以下簡稱劉氏)評點孟浩然詩的既有研究成果而來,擬就劉氏評說王維詩所持的詩學觀點、其所根據的文化思想基礎,以及此一評說的行為如何回應之前由唐宋時期的文士對王維詩之評說、編選、擬作所形成的「王維詩接受史」等論題進行研究。在歷代讀者詮評王維詩的接受過程之中,劉氏的評說,對明代的文士,頗具影響力,此一影響力甚至延續到清末。因此,對於「王維詩典範、典律建構歷程」的論題而言,劉氏的評說,具有重要的意義,而應當予以專題研究。由劉氏的評語可知,他對王維詩的評說,固然繼承了宋人「詩中有畫」的論點,但最值得關注的是,他另由「無言之境」、「無意之意」的觀點去詮釋王維詩的語言特質;並由此將某些王維的詩篇塑造為新的範作;或是對某些既成範作的王維詩篇,重新詮釋其堪為模範的意義。此一觀點,相較於唐宋時期由「曠淡」、「意新」的詩觀去詮評王維詩的接受視域而言,具有轉向的意義。而此一視域的形成,與劉氏所繼受之「自然」、「無為」、「得意忘言」、「法離文字」等為內涵的文化思想,應有密切的關係。雖然,過去學界已對劉辰翁評說王維詩的內容,進行概要地介述。但尚未就劉氏所評說的那些王維詩作,深入而全面地分析其作品語境,以逆證劉氏評說的意義。也未就劉氏評說王維詩的行為,所可能依據的特定文化思想,及其在回應唐宋時期「王維詩接受史」所承載的詩學傳統上,所具有的「承」、「變」意義,詳加揭明,因而有待本計畫進行研究。預期此一計畫的研究成果,可以為「詩歌評點」的研究建立方法論。同時也可能為往後「唐詩典律史」的書寫、研究,提供基礎知識。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    研究期間:9908~ 10007
    研究經費:481仟元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[Department of Chinese Literature] NSC Projects

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    99-2410-H-004-194.pdf26884KbAdobe PDF2638View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback