English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140890 (78%)
Visitors : 46263439      Online Users : 900
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    政大機構典藏 > 文學院 > 哲學系 > 國科會研究計畫 >  Item 140.119/51904
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/51904


    Title: 漢語佛教哲學的真理與方法問題
    Other Titles: Truth and Method in Chinese Buddhism (I. II. III)
    Authors: 林鎮國
    Contributors: 行政院國家科學委員會
    國立政治大學哲學系
    Keywords: 宗教;漢語;佛教哲學
    Date: 2007
    Issue Date: 2011-11-14 10:49:11 (UTC+8)
    Abstract: 本研究計畫從比較研究的角度探討漢語佛教哲學,特別是天台宗智顗的哲學、華嚴宗法藏的哲學和禪宗神會的哲學,如何處理「真理」和「方法」的關係。在傳統中國佛教的說法,這是有關「教」「禪」關係的問題。「真理」的問題屬於「教」的範圍,而「方法」的問題屬於「禪」的範圍。「教」「禪」關係一直是中國佛教史上核心的問題。究竟是「從禪出教」呢?還是「禪不離教」呢?「禪教一致」?還是「教外別傳」?這些中國佛教長期關心的議題。若和印度佛教比而觀之,發現漢傳佛教的特色是不再認為真理的證成是關鍵的問題,而是認為真理的開顯才是核心的問題。印度佛教以真理的證成為首要關切,故重視因明與量論;中國佛教以真理的開顯為終極關懷,基本上認為真理證成的工作早已為印度論師完成,不需要再度重複去做,因此不需要延續印度佛教的論證性工作。對於中國佛教來說,因明與量論不是開顯真理的必要方法,取而代之的是實相的現象學式描述與詮釋。現象學式描述與詮釋成為中國佛教的主要方法。不同於印度唯識學的「識的現象學」,漢傳佛教的理論特色是「智的現象學」;前者可稱為「分別的現象學」,考察「識所緣唯識所現」的經驗,而後者可稱為「無分別的現象學」,著重於描述覺悟的經驗。現象學的發展分歧為胡賽爾的超越現象學和海德格的實存現象學,前者奠基於「超越自我」,後者則回到「在世存有」。超越現象學的立場近於華嚴的性起說,而實存現象學的立場近於天台的性具說。以智顗的天台哲學和法藏的華嚴哲學來說,他們都試圖揭顯實相,其中華嚴著意於佛境界(海印三昧)的圓融無礙,而天台則關注在三諦三觀下不斷九法界的佛境界。華嚴法藏如何從唯真心的立場開顯圓融無礙的佛境界,天台智顗如何從「一念無明法性心」的立場開展「一念三千」的境界,皆以其不同的觀法為基礎,如何從禪出教,從方法到真理,這是本計畫所要回答的問題。至於禪宗,特別是神會,本計畫將特別著重保羅呂克所強調的存有、文本與行動的關係。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    研究期間:9608~ 9707
    研究經費:625仟元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[哲學系] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    96-2411-H-004-016-MY3.pdf1701KbAdobe PDF2330View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback