English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140892 (78%)
Visitors : 46196909      Online Users : 801
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/55800


    Title: 共犯犯罪判斷體系的精緻化
    Other Titles: Concretize the Structure of Criminal Offence in the Field of Joint Offender
    Authors: 李聖傑
    Contributors: 政治大學法律系
    行政院國家科學委員會
    Keywords: 共犯;幫助犯;教唆犯;共犯行為;正犯單一;犯罪階層;犯罪判斷體系
    Date: 2006
    Issue Date: 2012-11-26 09:33:16 (UTC+8)
    Abstract: 犯罪階層體系作為犯罪檢驗的工具,有助於落實罪刑法定原則並保障裁判公平。一八八一年德國刑法學者Franz von Liszt在其刑法教科書中,將犯罪判斷區分為違法性和罪責,德國刑法對犯罪成立的判斷,也因此進入了階層體系的思考,隨著構成要件的提出,其與違法性和罪責成為順序審查的三階層犯罪要件。犯罪判斷體系的操作可以節省判斷精力以及避免遺漏,使犯罪事實和犯罪構成要件之間有緊密的結合。將各種案例放入犯罪階層體系檢驗,同時可以期待相類似的案例得到可能一致的判斷,進而維護裁判公平。除此之外,犯罪階層體系的應用也有助於學術研究成果的累積與對話,因為對體系構造與內涵的爭執,往往可以進一步促進對概念定位或理論內涵的反省,並具以檢驗刑法各種認知理論之存在功能。歷經百餘年的發展,正犯的犯罪判斷,尤其是故意作為犯的部份,已發展出精緻的犯罪階層體系。但在共犯(教唆犯與幫助犯)部份,學者間的討論顯然相較於正犯的判斷檢驗還有很大的補充空間。一般認為共犯有別於正犯,由於行為人並非構成要件所描述之行為主體,其行為亦非所謂正犯構成要件行為。對於共犯之處罰,尚需透過刑法總則之連結以擴張構成要件涵攝範圍,而無法直接適用刑法分則各罪之構成要件。然而共犯構成要件之判斷,其具體內涵為何,又應該呈現出何種體系結構應用,在相關文獻的討論卻明顯不足,因此如何結合既有之犯罪階層體系以深化共犯之犯罪判斷內涵,確實是值得進一步思考的研究重心。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    研究期間:9508~ 9607
    研究經費:382仟元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[法律學系] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    31.pdf257KbAdobe PDF21103View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback