English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109952/140891 (78%)
Visitors : 46262946      Online Users : 962
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/56189


    Title: 從歐盟制憲經驗看歐盟之民主赤字問題
    Other Titles: The Constitutional Treaty and Democracy in the European Union
    Authors: 盧倩儀
    Contributors: 行政院國家科學委員會
    政治大學國際關係研究中心
    Keywords: 歐盟憲法條約;歐盟;民主
    Date: 2005
    Issue Date: 2012-11-30 15:05:22 (UTC+8)
    Abstract: 自馬斯垂克以來﹐歐盟所謂「民主赤字」問題獲得了極端高度的重視。對其內涵﹐不同的學者有不同的描繪。針對這些描述﹐Moravcsik﹑Schmitter﹑Majone﹑與Banchoff & Smith 等學者皆認為﹐一般學者或政治人物誤把歐盟當成一般的國家﹐而用衡量一般國家民主政治的指標去檢驗歐盟。其中最極端的是從政府間主義角度觀察歐盟民主程度的Moravcsik﹐其認為歐盟事實上並沒有所謂民主赤字的問題。然而觀諸歐盟憲法條約制定的起源﹐歐盟以及會員國之政治精英對於歐盟民主程度的理解與上述學者有非常大的落差﹔不僅憲法條約制定的起源可部份歸諸民主赤字問題﹐同時連制定的過程都處處以提昇歐盟民主標準為目標。此一認知的落差是本研究所欲探討的主題。本研究之假說為﹕若純粹從「制度設計」的考量來評估歐盟的民主表現﹐所得之結果便容易傾向如Moravcsik 等學者所言﹐歐盟民主表現並不輸給會員國﹔因此所謂的「民主赤字」問題不過是個謎思。然而如果我們認知到「制度設計」只是民主的手段﹔民主真正的基礎其實是在「人民」本身﹐那麼我們便能夠較為清晰地看出民主赤字的根源﹐瞭解解決歐盟民主赤字問題之道不能只靠制度的重新設計﹐而要顧及人民的感受﹑參與﹑認同。因而﹐歐盟制憲的過程不只是制度的重新設計﹑安排﹐而必須同時被視為是催生歐洲人民(a European people)的一種努力。本計劃之實證資料將以費雪1999 年一月在歐洲議會所做的演講為起始點﹐逐一過濾自該演講以至2003 年七月制憲會議結束為止﹐歐盟英語媒體有關憲法條約與歐盟民主化問題之報導﹑評論﹑以及分析﹐目的在進一步確定憲法條約之制定與歐盟民主化的關係﹐並且驗證本研究所提出之假說﹐即歐盟制憲的過程絕不只是制度的重新設計﹑安排﹐而是對催生歐洲人民(a European people)的一種努力。
    Relation: 基礎研究
    學術補助
    研究期間:9408~ 9507
    研究經費:532仟元
    Data Type: report
    Appears in Collections:[國際關係研究中心] 國科會研究計畫

    Files in This Item:

    File SizeFormat
    942414H004016.pdf281KbAdobe PDF23083View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback