English  |  正體中文  |  简体中文  |  Post-Print筆數 : 27 |  Items with full text/Total items : 109951/140887 (78%)
Visitors : 46274280      Online Users : 1276
RC Version 6.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    政大機構典藏 > 教育學院 > 教育學系 > 期刊論文 >  Item 140.119/78664
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://nccur.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/78664


    Title: 校園霸凌、性霸凌與性騷擾之概念釐清與討論
    Authors: 李淑菁
    Lee, Shu-Ching
    Contributors: 教育系
    Date: 2010.06
    Issue Date: 2015-09-22 18:05:44 (UTC+8)
    Abstract: 電影《辣妹過招》(Mean Girls)描述一群校園美女如何在成為風雲人物之後,開始對長相平平的女孩冷嘲熱諷,甚至試圖將她們孤立於群體之外。這樣的景況不只出現在電影,在英國,許多學童不敢上學,因為想要逃避可能在校園中可能發生的悲慘情況,例如被嘲諷;斥責;被孤立;被偷晚餐錢或被其他襲擊等,最近還有一種最新型的折磨方式—威脅傳無數的簡訊到對方手機。因此開始有一些父母決定在家教育自己的小孩,以免在校被欺凌。依英國兒童扶助專線 (Child Line)估計,每年至少有十六個孩童因在學校被欺負而導致自殺(英國泰晤士報,2004年6月6日)。十六歲的英國學生凱薩琳被發現在車庫上吊自殺。遺言清楚寫著她在學校如何被欺凌,事實上她沒有被打,只是因外貌不討喜而被孤立起來。凱薩琳的媽媽主動告訴記者:「暴力並不是看得到的傷害而已,看不到的反而更嚴重。暴力發生在每個教室;每個角落,我希望你可以發起一個運動,救救更多的年輕生命,來紀念凱薩琳!而非只是一則報導而已。」(ibid.)屏東高樹國中學生葉永鋕也與英國的凱薩琳一樣,不同的是前者為他殺;後者為自殺。凱薩琳的自殺,若深探其潛藏原因,或可說為「他殺」,是校園的霸凌環境將凱薩琳逼入絕境。兒童福利聯盟曾調查台灣校園霸凌現象,發現約有六成左右的國小學童曾經被霸凌過,平均每兩個孩子就有一人有被霸凌的經驗;其中約一成左右的孩子經常;甚至每天都會被同學欺負(2004年國小兒童校園霸凌現象調查報告)。
    Relation: 社區發展季刊,130,120-129.
    Data Type: article
    Appears in Collections:[教育學系] 期刊論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    120-129.pdf2035KbAdobe PDF2446View/Open


    All items in 政大典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    社群 sharing

    著作權政策宣告 Copyright Announcement
    1.本網站之數位內容為國立政治大學所收錄之機構典藏,無償提供學術研究與公眾教育等公益性使用,惟仍請適度,合理使用本網站之內容,以尊重著作權人之權益。商業上之利用,則請先取得著作權人之授權。
    The digital content of this website is part of National Chengchi University Institutional Repository. It provides free access to academic research and public education for non-commercial use. Please utilize it in a proper and reasonable manner and respect the rights of copyright owners. For commercial use, please obtain authorization from the copyright owner in advance.

    2.本網站之製作,已盡力防止侵害著作權人之權益,如仍發現本網站之數位內容有侵害著作權人權益情事者,請權利人通知本網站維護人員(nccur@nccu.edu.tw),維護人員將立即採取移除該數位著作等補救措施。
    NCCU Institutional Repository is made to protect the interests of copyright owners. If you believe that any material on the website infringes copyright, please contact our staff(nccur@nccu.edu.tw). We will remove the work from the repository and investigate your claim.
    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library IR team Copyright ©   - Feedback